Πώς να αποκτήσεις αυτοέλεγχο.

Πώς να αποκτήσεις αυτοέλεγχο.

Πόσο εύκολο είναι να πείτε όχι σε ένα γλυκό; Μπορείτε να κρατήσετε τα νεύρα σας όταν σας έχουν κλείσει το παρκινγκ για να πάρετε το αυτοκίνητο σας; Όταν σας μιλάνε άσχημα μπορείτε να ελέγξετε την συμπεριφορά σας;

Λίγο πολύ όλοι έχουμε τις καλές και τις κακές μας στιγμές. Τι θα λέγατε όμως αν σας έλεγα ότι αυτό δεν είναι καθόλου τυχαίο. Ότι υπάρχει λόγος κάθε φορά που χάνετε την ψυχραιμία σας, την τήρηση της δίαιτας ή της υγιεινής διατροφής, που χάνετε τον αυτοέλεγχο στην συμπεριφορά και τις πράξεις σας.

Μελέτες που πραγματοποιήθηκαν σε σχέση με τον αυτοέλεγχο έδειξαν ότι ο αυτοέλεγχος εξαντλείτε όταν:

 

  • καταπιέζουμε συναισθηματικές αντιδράσεις (όπως όταν βλέπουμε μια συγκινητική ταινία)
  • κάνουμε επιλογές που περιέχουν σύγκρουση με τους άλλους
  • κάνουμε προσπάθεια να εντυπωσιάσουμε τον περίγυρο μας
  • όταν αντιδράμε ευγενικά στην άσχημη συμπεριφορά του συντρόφου μας
  • όταν συναναστρεφόμαστε άτομα άλλης φυλής (για προκατειλημμένα άτομα).

 

Και πιο είναι αυτό που συμβαίνει όταν κάνουμε τα παραπάνω;

  • Παρεκτρεπόμαστε από μια δίαιτα
  • Υπερβολικές δαπάνες σε παρορμητικές αγορές
  • Επιθετική αντίδραση σε προκλήσεις
  • Μικρότερη επιμονή σε έργα που απαιτούν σκέψη, μνήμη, λογισμό, προσοχή, μάθηση
  • Κακή επίδοση στην λήψη αποφάσεων

Και τώρα σας ρωτάω, γυρνάτε από την δουλειά στο σπίτι και βλέπετε στο τραπέζι ένα μπισκότο, σας λένε ότι μπορείτε να το φάτε τώρα αλλά αν περιμένετε 15 λεπτά χωρίς να κάνετε τίποτα άλλο μόνο κοιτώντας το μπισκότο θα πάρετε ένα δεύτερο. Τι θα κάνατε;

Αυτό το δύσκολο έργο αντιμετώπισαν 4χρονα παιδιά σε ένα από τα διάσημα πειράματα της ψυχολογίας. Τα παιδιά βρισκόντουσαν σε ένα άδειο δωμάτιο χωρίς παιχνίδια, βιβλία, φωτογραφίες και είχαν δύο επιλογές ή να φάνε ένα μπισκότο ή να παραμείνουν 15 λεπτά στην καρέκλα τους και να ανταμειφτούν με 2 μπισκότα. Φυσικά το βίντεο που κατέγραφαν τα παιδιά που έφαγαν το μπισκότο ήταν ξεκαρδιστικά. Όμως μετά από 15 χρόνια παρατηρήθηκαν μεγάλες διαφορές στα μισά παιδιά που είχαν υπομείνει έως το τέλος του «βασανιστηρίου».  Στους πλέον ενήλικους δεκαεννιάχρονους  που αντιστάθηκαν στον πειρασμό παρατηρήθηκαν υψηλότερες επιδόσεις σε δοκιμασίες μάθησης, μνήμης, συλλογισμού και σκέψης. Είχαν λιγότερες πιθανότητες να κάνουν χρήση ναρκωτικών και σημαντική διαφορά στην διανοητική τους ικανότητα δηλ. είχαν καλύτερες επιδόσεις σε τεστ νοημοσύνης.

Είναι εύκολο λοιπόν να συμπεράνουμε ότι η ικανότητα του αυτοέλεγχου βοηθάει να είμαστε πιο ισορροπημένοι, ευτυχισμένοι και να μπορούμε να επιτύχουμε πιο εύκολα τους στόχους μας. Ωστόσο μην νομίζετε ότι αυτή η ικανότητα κληρονομείτε μόνο ως χαρακτηριστικό της προσωπικότητας αλλά μπορεί και να κατακτηθεί σιγά-σιγά.

Μερικές τεχνικές για την απόκτηση αυτοέλεγχου είναι:

  • Η χαλάρωση και η αποφόρτιση του άγχους μετά από απαιτητικές εργασίες (όπως να ξαπλώσεις με τα πόδια στο τοίχο για 15λεπτά).
  • Η αποφυγή δυσάρεστων σκέψεων και καταστάσεων του παρελθόντος και του μέλλοντος.
  • Κάνοντας καθημερινά αναπνευστικές ασκήσεις.
  • Η παρατήρηση των συμπεριφορών και η αυτογνωσία μαθαίνοντας τις αδυναμίες και τις δυνάμεις του εαυτού σου.
  • Υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής με διατροφή και άσκηση.
  • Μένοντας στο τώρα με ενσυνείδηση.
  • Ο διαλογισμός.